piątek, 22 lutego 2013

Nawigacja, cz. I: tagi książek i rodzaje wpisów


Przewodnik po Lekturze Specjalnej
 
Zakładając swój internetowy kapowniczek, planowałam raczej (a i tak było to planowanie niekompletne, na pół gwizdka, jak zaznaczyłam w poście otwierającym witrynę) że znajdzie się w nim ledwo kilka kategorii tekstów czy tagów. Jak się jednak okazało, pomysłów jest więcej niż tego, co kryje się pod słowem „recenzja”, a po dysku przebiera nóżkami całkiem sporo dziełek innej proweniencji, takich jak: felietony, szorty, liryczne impresje czy skromne, ale pożyteczne posty z działu Technikaliów. Postanowiłam więc zrobić całkiem pożyteczną ściągę do zawartości tego blo… eee, kapowniczka, tak, kapowniczka, kajecika wirtualnego, ooo, już mi lepiej. Czytelnikom (nielicznym, ale mam nadzieję, że wytrwałym) taka zakładka nawigacyjna pomoże lepiej manewrować po chmurze czy też drabince (zobaczymy, która forma okaże się wygodniejsza) tagów, jasno wskazując, co jest czym. Zapraszam na krótki przegląd kategorii wpisów. Etykiety są dwojakiego rodzaju: podstawowe, dotyczące typu wpisu, samego dzieła i przynależności dzieła, oraz specjalne, związane z moim osobistym porządkowaniem postów. 

Tagi gatunkowe

Używane dla jak najlepszego oznaczenia, komu dzieło ma szansę się spodobać, do jakiego gatunku literackiego należy, jaką konwencję w nim zastosowano (np. fantastyka) 

Tagi specjalne
 
Cichutkie Gderanie – Wpisy oznaczone tym tagiem są absolutną prywatą, lecz mogą oznaczać również gadkę bardziej uporządkowaną, jak felieton, bądź odnosić się do kwestii technicznych, związanych z działaniem LS. Zazwyczaj w tym drugim wypadku wpis jest dodatkowo oznakowany hasłem: felieton lub Technikalia.

Technikalia – Wpisy zamieszczone pod tym tagiem dotyczą działania bloga i problemów technicznych.

Ze Strychu – kategoria związana z książkami starymi, zapomnianymi, wygrzebanymi z lamusa, często niesłusznie odsuniętymi w cień przez współczesny mainstream popkulturowy

Z Szuflady – płody mojego własnego pióra 

Tagi związane bezpośrednio z danym dziełem
 
Są to nazwiska pisarzy/twórców, nazwy wydawnictw i serii wydawniczych (np. Pilipiuk, Rubieże). Jeśli będę zajmować się czymś innym niż literatura, także zaznaczę ten fakt we wpisie (np. tagiem „muzyka”).

Tagi zwykłe

antologia – pozycja recenzowana jest antologią tekstów
felieton – jak sama nazwa wskazuje, tekst jest formą publicystyczną o takim kształcie
opowiadanie – recenzja dotyczy opowiadań, najczęściej w zbiorach, rzadziej pojedynczych; wpis może też zawierać refleksje dotyczące tej formy prozy
poezja – recenzja dotyczy tomiku wierszy lub poematów prozą, ewentualnie przemyśleń związanych z poezją w ogóle lub omówienia konkretnego utworu poetyckiego
powieść – recenzja dotyczy powieści

recenzja – jak sama nazwa wskazuje, tekst jest recenzją (najczęściej literatury, choć możliwe, że innej gałęzi sztuki, kultury)

Niech Wam świeci mój prywatny Saturn. Kocham te zdjęcia i mam dobry pretekst, żeby je tu wstawić.

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz